Categorieën
Dj's

Waarom zijn er zoveel Nederlandse dj’s in de elektronische muziekindustrie?

Het is een vraag die men over de hele wereld stelt. Waarom zijn er zoveel Nederlandse dj’s zo succesvol op wereldniveau? Denk bijvoorbeeld aan Tiësto, Don Diablo, Hardwell, Martin Garrix, Armin van Buuren, Afrojack en Nicky Romero. Ze zijn allemaal Nederlands. In Europa is dancemuziek al veel langer populair dan in andere delen van de wereld. Toch is een groot deel van de dj’s aan de wereldtop van Nederlandse afkomst.

Het Amsterdam Dance Event is een terugkerend jaarlijks festival waar alle grote dj’s en veel liefhebbers van elektronische muziek op afkomen. Tijdens de afgelopen editie van het Amsterdam Dance Event vroegen we enkele mensen uit de muziekindustrie ernaar. Op basis van hun antwoorden hebben we de volgende redenen gegeven van waarom Nederland zoveel grote dj’s heeft voortgebracht.

Vroege pioniers uit Nederland

Een van de belangrijkste redenen van het succes van Nederlandse dj’s is dat ze werden geïnspireerd door de dance scene in Nederland. De ene generatie was de inspiratiebron van de volgende en ontmoette elkaar in ons kleine Nederland. De pioniers uit de vroege jaren ’90 behoorden tot de happy hardcore scene. De gabbertjes, wat begin jaren ’90 onwijs populair was in Nederland. Zij inspireerde al snel de volgende generatie, zoals Tiësto, Armin van Buuren en DJ Jean die andere beginnende dj’s inspireerden. Ook radio 538 was populair in de dance scene. Ze hadden een wekelijkse ‘dance-smash’. In de jaren 2000 werd dance muziek erg populair in Nederland. Je hoorde het overal. In de supermarkt bij de kapper, op straat. De huidige generatie is succesvoller dan ooit, want zij zijn al van jongs af aan met het vak bezig en zijn er eigenlijk mee opgegroeid. Dit is uniek in de wereld, omdat hier de dancemuziek langer aanwezig is.

Geografie van de dancemuziek

De Nederlanders omarmen de elektronische muziek. Al meer dan 20 jaar is nederlandse dj'ser in Nederland een levendige club scene en zijn er festivals in het muziekgenre. Op zeer jonge leeftijd raken Nederlandse jongeren in aanraking met dancemuziek. Hierdoor ontwikkelen ze liefde voor deze muziek, maar ook interesse in het vak van dj.

Ze willen zelf ook dj worden en schaffen de benodigde programma’s en apparatuur aan. Tegenwoordig gaat alles via de computer met een digitale draaitafel, enige tijd terug kocht men nog een echte draaitafel. Zo ontwikkelden ze steeds meer een passie voor de muziek. Ze raakten geïnspireerd door de muziek van andere dj’s.

Er zijn in Nederland tal van plaatsen waar dit samenkomt en waar mensen met een passie voor dancemuziek elkaar ontmoeten. Hier kunnen ze over muziek praten en hun dj-vaardigheden oefenen. Natuurlijk is dit alles geconcentreerd in een relatief klein land met een goede infrastructuur. Iedereen kan veel gemakkelijker met elkaar in contact komen en van elkaar leren.

Het resultaat is dat dit contact en de kruisbestuiving (onderlinge sunnery jamesbeïnvloeding) veel sneller en effectiever in Nederland kan plaatsvinden. De dancemuziek ontstond dus min of meer in Nederland, maar door de geografische kenmerken van ons kleine landje kon de scene zich ook snel ontwikkelen.

En dit gaat nog steeds hard door. Het internationale succes van de Nederlandse dj’s houdt echter ook in dat ze vooral veel met het buitenland bezig zijn om hier mensen te inspireren. Dit kan betekenen dat de dominantie van Nederland af zal zwakken, terwijl de wereld van dancemuziek juist hard zal groeien.

Mindset van de dj’s

Een andere reden waarom specifiek de Nederlandse dj’s zo goed zijn (hun talent en vaardigheden), kan ook worden verklaard door hun mindset, oftewel hun houding. Wanneer ze succesvol zijn geworden, houden ze zeker nog van feesten. Toch is er een verschil met dj’s van andere nationaliteiten en culturen. In de Nederlandse muziekindustrie hangt er een sfeer waarbij iedereen elkaar helpt en elkaar kent. Dit is een enorm belangrijke open deur voor de groei van de muziekscene, met name onder de Nederlandse dj’s.

Daar komt bij de de Nederlanders van nature nuchter zijn en daardoor minder vatbaar voor roem, drank en drugs. Daar waar veel artiesten hieraan kapot gaan en hier letterlijk aan sterven, worden de Nederlandse dj’s nog gewoon oud. Denk bijvoorbeeld aan het overlijden van de Zweedse dj Avicii. Avicii leed aan een alcoholverslaving, maar had ook serieuze depressieve gevoelens die hij geen plek wist te geven. De Nederlandse culturele achtergrond kan er wellicht voor zorgen dat de Nederlandse dj’s hier minder gevoelig voor zijn.

Tomorrowland winter festivalDrank en drugs in de dancescene

Toch gebruiken de Nederlandse dj’s zeker drank en drugs. Nederland heeftgeen strenge wetgeving wat betreft drugs. Nederland is zelfs een van de grootste producenten en handelaar in partydrugs, zoals amfetamine (waaronder speed) en MDMA (waaronder xtc). In de wereld van de dancemuziek wordt er veel drugs gebruikt, met name tijdens het uitgaan.

Deze drugsscene in Nederland kan een reden zijn waarom de dancemuziek in Nederland momenteel zo populair is. Met drugs kan je meer intenser genieten van de muziek en de sfeer. Je hebt bovendien meer energie om ervan te genieten. Dit is wat veel liefhebbers nodig denken te hebben. Het zijn twee werelden die samenkomen tijdens feesten.

Ondernemerschap in de muziekindustrie

Zowel Nederlanders als Zweden zijn erg goed in het zakendoen. Denk bijvoorbeeld aan merken als Heineken, Goudse Kaas, Unilever en Shell uit Nederland, of H&M, Ikea, Volvo en Spotify uit Zweden. Hetzelfde geldt voor de dancemuziek. Je moet het weten te verkopen in het buitenland.

Daar is Nederland heel erg goed en succesvol in geweest. Er zijn een aantal zeer grote Nederlandse bedrijven in de wereldwijde dancemuziek. Denk bijvoorbeeld aan ID&T en het dancelabel Spinnin Records. Maar onderschat ook niet de marketing achter merken als de Vengaboys in de jaren ’90, die de wereld veroverde met hun muziek.

De oprichting van de bedrijven en de industrie gooide de deuren open voor de Nederlandse dj’s. In het verleden gaven deze bedrijven een voorkeur aan artiesten uit hun eigen land, die daarmee wereldwijde faam behaalden.

Slechts het goed kunnen mixen is niet meer voldoende om een dj met beste nederlandse djwereldfaam te worden. Zoals alles is het een combinatie van factoren. Het is een combinatie tussen goede muziek én goede marketing. Fans luisteren graag naar muziek van grote artiesten. Daarom moet je samenwerken met grote artiesten om succesvol te kunnen worden.

Ook zijn er spook-dj’s. Dit zijn dj’s die wereldberoemde muziek maken, maar er niet bekend door zijn geworden. De muziek is namelijk ‘verkocht’ aan wereldberoemde dj’s die het draaien als hun eigen muziek. De spook-dj zou nooit de faam en bekendheid hebben bereikt of het geld hebben verdiend wanneer de muziek onder zijn eigen naam was uitgebracht.

Nederland is altijd goed geweest in het verkopen van dingen. Het is gebleken dat Nederland ook de dancemuziek goed heeft weten te verkopen, wereldwijd.

Conclusie

Wat zal de toekomst ons brengen? We weten het natuurlijk niet. Feit is dat Nederland een grote speler is in de dancemuziek. We hebben de bedrijven en het netwerk. Dit kan ons in de toekomst nog veel brengen. Er zijn echter ook grote buitenlandse dj’s. Toch staat de volgende generatie Nederlandse dj’s al te wachten. Denk aan Dante Klein, Dastic, Mesto, Mike Williams, Sophie Francis en Trobi.

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om functies voor sociale media te bieden en om ons verkeer te analyseren. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings